초등 정보교육에서 AI 디지털 교과서를 위한 평가 루브릭 개발 및 검증에 관한 연구 A Study on the Development and Validation of an Evaluation Rubric for AI Digital Textbooks in Elementary Information Education 이아영†⋅김다슴†⋅이대환††⋅이영석††† Ahyoung Lee† Daseum Kim† Daehwan Lee†† Youngseok Lee††† 요 약 디지털 및 인공지능 교육의 중요성이 부각됨에 따라, 초등 정보 교육에서도 AI 디지털교과서(AIDT)의 도입이 활발히 이루어지고 있다. 그러나 정보 교과의 특성과 교육과정을 반영하여 AIDT의 효과적인 활용을 지원할 수 있는 체계적인 평가 기준은 미비한 실정이다. 이에 본 연구는 초등 정보과 AIDT에 대한 교육과정 기반의 평가 루브릭을 개발하고 그 타당도를 검토하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 문헌 연구를 통해 평가 루브릭 초안을 작성한 후 FGI와 델파이 조사를 연구 방법으로 활용하였다. 정보 교육 전문가 6인으로 구성된 FGI를 실시하고 주제분석법을 활용하여 분석한 결과 교육과정 영역의 구체성 확보, 심미성 영역의 필요성 등이 제기되었다. FGI 분석 결과를 반영하여 루브릭 초안을 수정하였으며, 수정된 루브릭에 대한 내용의 타당성과 표현의 명확성을 검토하기 위해 21인의 델파이 조사를 실시하였다. 델파이 조사 결과, 모든 항목의 CVR값이 기준값인 0.42를 상회하는 0.81에서 1.00 범위로 나타나 루브릭의 타당성을 확보하였으며, 델파이 설문지의 신뢰도 검증 결과 크론바흐 알파 값이 0.948로 도출되어 설문 문항들의 높은 내적 일관성을 확인하였다. 이에 따라 5개 영역(교육과정 부합성, 학생 학습 지원, 교사 수업 지원, 기타 지원 기능, 사용성 및 심미성), 32개 항목으로 구성된 루브릭을 최종 평가 기준안으로 확정하였다. 본 연구는 초등 정보과 AIDT에 적용 가능한 교육과정 기반의 평가 체계를 마련했다는 점에서 의의가 있으며, 향후 학교 현장 및 교사 활용, AIDT 개발에 참고할 수 있는 실용적인 기준으로 활용될 수 있다. 주제어: 컴퓨터 교과교육, 정보과 교육, AI 디지털교과서, 초등교육, 평가 루브릭, 교육과정 기반 평가 ABSTRACT As digital and artificial intelligence (AI) education gains momentum, the usage of AI Digital Textbooks (AIDT) has expanded rapidly in elementary information education. However, systematic evaluation criteria that reflect the characteristics of information subjects and curricula are currently insufficient for effectively supporting the utilization of AIDT. Therefore, this study developed and validated a curriculum-based evaluation rubric for elementary informatics AIDT. This study drafted an initial evaluation rubric based on a literature review. Subsequently, Focus Group Interviews (FGIs) and Delphi surveys were conducted. FGIs with six information education experts were conducted and analyzed using thematic assessment. Additional specific evaluation criteria for the curriculum domain and the need for an aesthetic domain were proposed. Reflecting on the FGI analysis results, the initial rubric draft was amended, and a Delphi survey of 21 experts was undertaken to examine the new rubric’s content validity and clarity. The Delphi survey results showed that the CVR values ranged from 0.81 to 1.00, exceeding the criterion value of 0.42, thereby confirming the rubric's validity. Furthermore, reliability verification of the Delphi questionnaire revealed a Cronbach's alpha value of 0.948, confirming the high internal consistency of the survey items. Consequently, a rubric consisting of five domains—Curriculum Alignment, Student Learning Support, Teacher Instructional Support, General Support Functions, and Usability and Aesthetics—along with 32 items was finalized as a comprehensive evaluation standard. Notably, this study establishes a curriculum-based evaluation system for elementary informatics AIDT that can be utilized as a practical reference for school settings, teacher use, and AIDT development in the future. Keywords: Computer Education, Information Education, AI Digital Textbook, Elementary Education, Evaluation Rubric, Curriculum-based Evaluation |
본 웹사이트에 게시된 이메일 주소가 전자우편 수집 프로그램이나 그 밖의 기술적 장치를 이용하여 무단으로 수집되는 것을 거부하며, 이를 위반시 정보통신망 이용 촉진 및 정보보호 등에 관한 법률에 의해 형사 처벌됨을 유념하시길 바랍니다.